Alexander Hillhouse vinder VM-sølv og sikrer paralympisk kvalifikation

Stortalentet Alexander Hillhouse fra KVIK Kastrup sikrede søndag aften en dansk VM-sølvmedalje på 100 m butterfly efter et forrygende finaleløb ved VM i parasvømning, hvor han kappede 73 hundrededele af sin egen danske rekord. Sølvmedaljen sikrer samtidig Danmark en kvoteplads i S14-klassen til de Paralympiske Lege i Paris næste år.

Alexander Hillhouse med sølvmedaljen.

19-årige Alexander Hillhouse havde en bronzemedalje at forsvare fra VM i 2022, og finalen blev som ventet et meget tæt løb. Danskeren vendte som nummer tre og satte derefter en forrygende slutspurt ind, hvor han hentede australske Benjamin Hance og sluttede på den imponerende andenplads, der ud over at sikre Alexander sin første VM-sølvmedalje nogensinde også sikrede Danmark en kvoteplads til de Paralympiske Lege i Paris næste år.

Tom for ord
Det er første gang, at en dansk svømmer kvalificerer sig til de Paralympiske Lege i S14-klassen for svømmere med udviklingshandicap, og det var naturligvis en meget glad dansk svømmer, der kom op af bassinet:
– Jeg er meget glad for, at jeg kunne afslutte VM med en sølvmedalje, og at jeg svømmede på 55 sekunder, siger Alexander Hillhouse.

Hans tid på 55,48 sekunder er en forbedring af hans egen danske rekord med hele 73 hundrededele. Guldet blev vundet af Gabriel Bandeira fra Brasilien i 54,64 sek., mens australske Benjamin Hance fik bronze i tiden 55,90 sek.

Landstræner Brian Marshall var både stolt og glad på Alexanders vegne:
– Det var en fantastisk præstation og en flot afslutning til VM. Alexander skal have stor ros for at kunne holde fokus over så mange dage og så kunne præstere, når det gælder. Vi er næsten tomme for ord over denne her præstation. Et kæmpe tillykke til Alexander og hans klub, KVIK Kastrup, lyder det fra den danske landstræner.

Det var Alexander Hillhouses sidste løb ved VM i parasvømning i Manchester. Tidligere på ugen vandt han bronze i 100 m ryg.

Alexander Hillhouse (i midten) med sit team: Til venstre landstræner Brian Marshall, til højre hans støtteperson og assistenttræner, Frederik Galving.

Om VM i parasvømning 2023