VM i Vejle løftede kørestolsrugby til nye højder

Et heroisk kæmpende dansk landshold tabte søndag bronzekampen mod Japan med 57-61. Australien blev verdensmestre efter finalesejr over USA ved et historisk VM, der skabte en ugelang folkefest i Vejle.

Mark Peters og resten af det danske landshold kæmpede bravt i bronzekampen, men måtte se sig slået af et godt spillende japansk mandskab. Foto: Lars Møller.

Danmark har aldrig tidligere været i top 4 ved et verdensmesterskab i kørestolsrugby, og der skulle de forsvarende verdensmestre fra Japan til at slå dem af præmiepodiet.

Japanerne kom stærkt fra start og fremtvang nogle danske fejl, der gav dem en firemålsføring allerede efter første periode, og trods god fight lykkedes det ikke for de danske spillere at indhente forspringet.
- Vi kommer ikke så godt fra start, som vi havde håbet på, og vi formår ikke at score i hvert angreb, som vi ellers har været gode til i denne her turnering. Vi bliver ved med at kæmpe for det, men på det her niveau bliver de mindste fejl straffet, lød det fra anfører Leon Jørgensen, der dog stadig var stolt af holdets præstation:

- Vi har gjort en god figur og taget nogle step opad, og vi har bevist, at vi kan være med på det her niveau, så der er masser at arbejde videre på.

VM-finalen blev en helt tæt affære, inden Australien trak fra til allersidst og vandt 58-55 over USA.

Finalekampene sætter et flot punktum for verdensmesterskabet i kørestolsrugby. Den sidste uge har vist, at niveauet i international kørestolsrugby er løftet markant de senere år, og aldrig tidligere har kampene været så tætte og kampen om medaljerne så intens. Derfor har det danske landshold også al mulig grund til at være stolte over den bedste VM-placering nogensinde for Danmark - og for at have vist sporten frem for de mere end 10.000 tilskuere, der har lagt vejen forbi DGI Huset i den seneste uge og skabt en fantastisk kulisse.

De danske tilskuere skabte en fantastisk kulisse i Spektrum. Foto: Lars Møller.

Det bedste VM nogensinde
Præsident for World Wheelchair Rugby, Richard Allcroft, har store roser til det danske værtskab:
- Hvilken uge, det har været i Vejle! Vi er her for atleterne, og alting har været tilrettelagt, så de kunne få en verdensklasse-oplevelse. Højdepunktet var banen og at opleve, hvordan atleterne blev præsenteret med indløb til historisk gode kampe. Det er velkendt, at de frivillige gør den store forskel, og jeg kan ikke takke dem nok for at skabe en unik ramme og hjælpe os med at skabe varige minder fra det bedste verdensmesterskab til dato. Også et stort tillykke til vores nykårede verdensmestre fra Australien og vores sølv- og bronzevinder, USA og Japan.

Forrygende hjemmebaneopbakning
Formand for Parasport Danmark, John Petersson, kan også se tilbage på et flot mesterskab på dansk grund:
- Det har været en uforglemmelig uge i Vejle. Det sportslige niveau i kørestolsrugby har været højere end nogensinde, og det danske landshold er med et historisk resultat stemplet ind i den absolutte verdenselite. Samtidig gør det mig utroligt stolt, at World Wheelchair Rugby har vist os den store tillid at afholde VM, og at vi sammen med Vejle Kommune og Sport Event Denmark har formået at løfte niveauet for både atleter, officials og publikum. Opbakningen til landsholdet og parasport på hjemmebanen i Vejle har endnu en gang været helt formidabel, siger han.

Også borgmester i Vejle, Jens Ejner Christensen, glæder sig over det store engagement fra hele byen:
- Vi har haft en fantastisk VM-uge i Parasportens Hovedstad med spændende kampe og stor opbakning fra mange lokale aktører. Jeg er glad for, at flere af kommunens skoler, bosteder og virksomheder har været på besøg, og at vi med mange tilskuere i hallen er lykkedes med at give både borgere og landsholdet store oplevelser i Spektrum. En stor tak til Parasport Danmark og Sport Event Denmark for samarbejdet og WWR for at vise Vejle den store tillid, det er at arrangere et verdensmesterskab.

Han suppleres af direktør i Sport Event Denmark, Lars Lundov:
- Med VM i kørestolsrugby har vi sammen med Vejle kommune og Parasport Danmark endnu en gang skabt stemning og fest på lægterne, hvor det danske landshold spillede op med de bedste. Denne sommers mange internationale sportevents har med al tydelighed vist, hvor vigtigt det er for Danmark og danskerne at kunne samles om store sportslige oplevelser.

VM i kørestolsrugby 2022

VM i kørestolsrugby har været afviklet i dagene 10.-16. oktober i DGI Huset i Vejle.
Bag VM står Parasport Danmark, Sport Event Denmark og Vejle Kommune med støtte fra JYSK, Pressalit, Elsass Fonden og Musholm, der er hovedsponsor for kørestolsrugby i Danmark og nationalt træningscenter for det danske landshold.

De danske spillere kæmpede mod et stærkt spillende japansk hold i bronzekampen. Foto: Lars Møller.
Thomas Pagh og anfører Leon Jørgensen takker de danske tilskuere for opbakningen. Foto: Lars Møller.

Facts

• 12 nationer (Storbritannien, USA, Frankrig, New Zealand, Tyskland, Schweiz, Japan, Australien, Canada, Brasilien, Colombia og Danmark)
  • 46 kampe
  • Guld: Australien